Mass media

Consiliul Economic şi Social (CES) vă prezintă comunicate de presă, noutăți și alte informații de interes public.


Punct de vedere referitor la Nota din 13.09.2021 publicată pe site-ul instituției Avocatul Poporului


Stimată doamnă,

Referitor la Nota emisă în data de 13.09.2021 publicată pe site-ul instituției Avocatul Poporului privind propunerea de soluționare a petiției nr. 17351/06.09.2021, prin care dl Sorin loniță solicită Avocatului Poporului sesizarea Curții Constituționale cu privire la dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului Național de Investiții "Anghel Saligny" invocând ca motive de neconstituționalitate, printre altele, adoptarea acesteia fără solicitarea și primirea avizului Consiliului Economic și Social, facem următoarele precizări:

În calitatea sa de organism consultativ al Parlamentului și al Guvernului, așa cum este definit în art. 141 din Constituția României, Consiliul Economic și Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative inițiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputaților ori senatorilor, rezultatul acestor consultări concretizându-se în avize la proiectele de acte normative (Art. 2 din Legea nr. 248/2013).

Activitatea de avizare a Consiliului Economic și Social este reglementată de Legea nr. 248/2013, privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social, republicată, cu modificările și completările ulterioare precum și de H.G. nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării.

Conform art. 7 din Legea nr. 248/2013, Consiliul Economic și Social are obligația de a analiza proiectele de acte normative primite și de a transmite avizul său în termen de maxim 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării.

Articolul 22 din Anexa la H.G. nr. 561/2009 reglementează faptul că "După finalizarea procesului de avizare interministerială a proiectului de document de politici publice sau, după caz, a proiectului de act normativ, forma finală însoțită, dacă este cazul, de observațiile instituțiilor avizatoare și de nota justificativă privind nepreluarea acestora se transmite, prin grija inițiatorilor, Curții de Conturi a României, Consiliului Concurenței, Consiliului Suprem de Apărare a Țării, Consiliului Economic și Social și/sau Consiliului Superior al Magistraturii, după caz, în vederea obținerii avizelor, dacă obținerea acestora este obligatorie, conform dispozițiilor legale în vigoare."

În Nota emisă de instituția pe care o conduceți sunt analizate premisele de neconstituționalitate ale OUG nr. 95/2021 invocate în petiția formulată, printre care și lipsa avizului Consiliului Economic și Social. Cu privire la solicitarea și primirea avizului Consiliului Economic și Social, Avocatul Poporului consideră că, întrucât proiectul Ordonanței de Urgență pentru aprobarea Programului de investiții "Anghel Saligny" a fost trimis spre avizare Consiliului Economic și Social, lipsa acestuia nu constituie motiv de neconstituționalitate, invocându-se jurisprudența Curții Constituționale referitoare la "consecințele juridice ale operațiunii de avizare"". În acest sens, sunt invocate susținerile Curții Constituționale cuprinse în Decizia nr. 393/2019, conform cărora obținerea avizului nu este obligatorie, în condițiile în care acesta a fost solicitat, "procedura legislativă neputând fi obstrucționată de pasivitatea autorităților avizatoare", precum și cele cuprinse în Decizia nr. 391/2021.

În cele ce urmează, vă aducem la cunoștință argumentele din care rezultă faptul că, deși proiectul Ordonanței de urgență a Guvernului pentru aprobarea Programului de investiții "Anghel Saligny" a fost trimis spre avizare Consiliului Economic și Social, condiția privind solicitarea obligatorie a avizului nu a fost îndeplinită, întrucât nu au fost respectate prevederile legale referitoare la aceasta, respectiv cele reglementate la art. 22 din Anexa la H.G. nr. 561/2009 conform cărora proiectul de act normativ trebuie transmis spre avizare Consiliului Economic și Social "după finalizarea procesului de avizare interministerială".

Prin adresa înregistrată la CES cu nr. 5980/12.08.2021 a fost transmis de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației spre avizare Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru aprobarea Programului Național de Investiții "Anghel Saligny", acesta fiind introdus pe ordinea de zi a ședinței Plenului din data de 17.08.2021. Întrucât proiectul de act normativ nu era avizat de către ministerele competente (M.M.A.P., M.T.I., M.E., M.F. și M.J.), nefiind astfel îndeplinită condiția reglementată de art.22 din Anexa la H.G. 561/2009, acesta a fost returnat inițiatorului în vederea finalizării procesului de avizare interministerială, prin adresa nr. 6127/17.08.2021, ca urmare a Hotărârii Plenului nr. 105/18.08.2021.

Prin adresa înregistrată la instituția noastră cu nr. 6138/17.08.2021, a fost transmis din nou spre avizare de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru aprobarea Programului Național de Investiții "Anghel Saligny" care a fost introdus pe ordinea de zi a ședinței Plenului din data de 19.08.2021. Întrucât proiectului de act normativ îi lipseau și de această dată avizele ministerelor competente (M.M.A.P., M.T.I., M.E., M.F. și M.J.) acesta a fost returnat inițiatorului în vederea finalizării procesului de avizare interministerială, prin adresa nr. 6170/19.08.2021, ca urmare a Hotărârii Plenului nr. 107/19.08.2021.

Prin adresa nr. 6287/25.08.2021, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a transmis Consiliului Economic și Social proiectul de act normativ în forma sa finală, fiind introdus pe ordinea de zi a ședinței Plenului CES din data de 26.08.2021. Întrucât nici la această dată proiectul de act normativ nu avea avizele necesare ( M.M.A.P., M.T.I., M.E., M.F. și M.J.) a fost amânată avizarea acestuia până la proxima ședință, în vederea finalizării procesului de avizare interministerială cu încadrarea în termenul legal de 10 zile pentru emiterea unui aviz.

Ca urmare a solicitării inițiatorilor formulată prin adresa înregistrată la CES cu nr. 6353/27.08.2021, a fost convocată o ședință a Plenului CES pentru data de 30.08.2021, dată la care Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru aprobarea Programului Național de Investiții "Anghel Saligny" a fost retras de către inițiator, prin adresa înregistrată la CES cu nr. 6357/30.08.2021.

Având în vedere cele de mai sus, apreciem că rezultă cu claritate faptul că în speță Consiliul Economic și Social, ca instituție avizatoare, nu a dat dovadă de "pasivitate", precum și faptul că nu a fost îndeplinită condiția solicitării avizului CES întrucât nu au fost îndeplinite procedurile legale în acest sens, cu atât mai mult cu cât inițiatorul și-a retras proiectul de act normativ deși se afla în termenul legal de avizare.

Importanța solicitării avizului Consiliului Economic și Social de către inițiatorii proiectelor de acte normative ca o condiție sine qua non a derulării procesului legislativ și ca motiv de neconstituționalitate a fost consacrată de către Curtea Constituțională printr-o serie de Decizii dintre care enumerăm:
Decizia Curții Constituționale nr. 681/2018 având ca obiect soluționarea obiecției de neconstituționalitate referitoare la Legea privind Codul administrativ al României.
Decizia Curții Constituționale nr. 141/2019 având ca obiect soluționarea obiecției de neconstituționalitate a prevederilor Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 51/1997 privind operațiunile de leasing și societățile de leasing, precum și pentru completarea art. 120 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului.
Decizia Curții Constituționale nr. 139/2019 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 13/2011 privind dobânda legală remuneratorie și penalizatoare pentru obligații bănești, precum și pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul bancar.
Decizia Curții Constituționale nr. 393/2019 cu privire la obiecțiile de neconstituționalitate referitoare la Legea privind unele măsuri de regim fiscal derogatoriu aplicabil anumitor terenuri, construcții edificate pe acestea și anumitor activități economice autorizate, precum și pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul bancar.
Decizia Curții Constituționale nr. 29/2020 asupra obiecției de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane.
Decizia Curții Constituționale nr. 152/2020 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 9, art. 14 lit. c1)-f) și ale art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență și a ordonanței de urgență, în ansamblul său, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, în ansamblul său;
Decizia Curții Constituționale nr. 154/2020 asupra obiecției de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru acordarea unor facilități pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României;
Decizia Curții Constituționale nr. 155/2020 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru suspendarea rambursării creditelor;
Decizia Curții Constituționale nr. 239/2020 referitoare la admiterea obiecției de neconstituționalitate a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2017 privind acțiunile în despăgubire în cazurile de încălcare a dispozițiilor legislației în materie de concurență, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, precum și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2017.

Sperăm că aspectele mai sus prezentate vor contribui la o mai bună fundamentare a demersului dumneavoastră, întrucât o corespondență instituțională oficială furnizează informații mai pertinente decât cele aflate pe site-ul instituției, sau rezultate în urma unei discuții pe teme de importanță generală cu președintele instituției. Credem că veți împărtăși această opinie, cu atât mai mult cu cât în situații similare ați ales calea comunicării instituționale. Astfel, cu titlu de exemplu, în cazul demersului dumneavoastră în sensul sesizării Curții Constituționale cu privire la adoptarea a 25 de Ordonanțe de Urgență într-o singură ședință de Guvern, prin adresa înregistrată la CES cu nr. 608/05.02.2020 ați solicitat informații cu privire la consultarea/avizarea de către CES a acestor proiecte de acte normative, informații care au fost comunicate cu celeritate de către instituția noastră prin adresa nr. 252/13.02.2020.

În speranța unei cât mai bune colaborări viitoare, vă asigurăm, stimată doamnă Avocat al Poporului, de întreaga noastră considerație,

Președinte CES
Bogdan SIMION


Consiliul Economic și Social vă prezintă invitația la consultarea publică

Consiliul Economic și Social vă prezintă invitația la consultarea publică demarată de Ministerul Justiției pentru modificarea OG nr. 26/2000 http://www.just.ro/ong-urile-se-pot-inscrie-pentru-consultarea-publica-demarata-de-ministerul-justitiei-pentru-modificarea-og-26-2000/.
Organizațiile neguvernamentale din România interesate să participe la consultarea publică referitoare la modificarea OG 26/2000 sunt rugate să completeze și să transmită formularul (.docx) / (.pdf),  la adresa de mail: cabinet.ss-pasca@just.ro până la data de 16.08.2021...mai mult»

Puncte de vedere ale CES

Sitului minier Roșia Montană în lista patrimoniului mondial UNESCO
Consiliul Economic și Social vă prezintă puncte de vedere ale Plenului CES cu privire la posibila întrerupere sau anulare a procedurii de înscriere a Sitului minier Rosia Montană
În lista patrimoniului mondial UNESCO...descarcă

COMUNICAT DE PRESĂ

În legătură cu afirmațiile formulate în cadrul briefing-ului de presă susținut la finalul ședinței de guvern din 7 aprilie 2021, Consiliul Economic și Social face următoarele precizări:
Instituția noastră și-a arătat de fiecare dată deplina disponibilitate și susținere raportat la necesitatea adoptării unor avize în regim de urgență, Plenul Consiliului Economic și Social hotărând, în acest sens, ca ședințele să se desfășoare în fiecare zi de miercuri, la ora 10:00, anterior ședinței săptămânale a Guvernului.
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, având ca obiect de reglementare instituirea măsurii complementare a suspendării activității, pe o perioadă determinată, pentru operatorii economici care nu respectă măsurile de prevenire și combatere a răspândirii coronavirusul SARS-CoV-2, a fost transmis de Ministerul Afacerilor Interne, prin fax, în seara zilei de ieri, 6 aprilie, la ora 18:51. Suplimentarea ordinii de zi a ședinței de astăzi, 7 aprilie, de la ora 10:00, nu a mai fost posibilă, la baza acestei hotărâri aflându-se considerente de ordin legal, fiind necesar ca proiectul de act normativ să fi fost anterior analizat în cadrul comisiilor de specialitate.
În pofida faptului că Legea nr. 248/2013 privind organizarea și funcționarea Consiliului Economic și Social, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevede un termen de avizare de 10 zile lucrătoare, în cursul dimineții de mâine, 8 aprilie, vor fi organizate ședințele comisiilor de specialitate, iar, la ora 14:00, ședința Plenului, având ca unic punct înscris pe ordinea de zi avizarea proiectului de Lege mai sus menționat.
Facem un apel către Guvern ca, pe viitor, să asigure un timp suficient pentru analizarea impactului proiectelor de acte normative transmise spre avizare. Totodată, pentru a putea să ne realizăm în bune condiții rolul conferit de Constituția României prin art. 141, solicităm Guvernului să asigure Consiliului Economic și Social posibilitatea de a aloca un timp mai lung de analiză în cazul proiectelor de acte normative cu impact major, cu încadrarea în termenul legal de 10 zile lucrătoare.

"Consiliul Economic și Social este organ consultativ al Parlamentului și al Guvernului în domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organică de înființare, organizare și funcționare" (Art. 141 din Constituția României)

Miercuri, 07.04.2021


Declarația Președintelui CES referitor la avizele emise în ultima ședință a Plenului pe legi referitoare la bugete sau cu impact bugetar major

Declaratie a Presedintelui CES Bogdan Simion

Bogdan Simion, noul președinte al Consiliului Economic și Social

În conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 248/2013, republicată, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 38 din Regulamentul de organizare și funcționare al CES, în data de 18.01.2021, dl Bogdan SIMION, din partea asociațiilor și fundațiilor neguvernamentale ale societății civile, a fost ales Președinte al Consiliului Economic și Social.

Curtea de Conturi a României va efectua o misiune de audit financiar asupra situațiilor financiare ale CES România

Curtea de Conturi a României va efectua o misiune de audit financiar asupra situațiilor financiare ale CES România
În perioada 08 februarie-16 aprilie 2021, Curtea de Conturi a României va efectua o misiune de audit financiar asupra situațiilor financiare ale CES România, încheiate la data de 31 decembrie 2020.
Domnul Mihai Busuioc, președintele CCR, a însoțit la sediul CES echipa care va efectua misiunea de audit și, cu acest prilej, domnia sa s-a întâlnit cu domnii Iacob Baciu și Bogdan Simion, fostul și actualul președinte al CES.

Scrisori de felicitare către noul președinte al CES, dl. Bogdan Simion

Scrisoare Președintelui Comitetului Economic și Social European Christa Schweng

Corespondență - Încheierea mandatului președintelui Iacob Baciu

Scrisoare la încheierea mandatului președintelui Iacob Baciu
Scrisoarea Secretarului General al AICESIS Francisco Gonzalez de Lena
Scrisoare Președintelui CES Spania Pedro Fernández Alén
Scrisoarea Președintelui CES Italia Tiziano Treu

Candidatura d-lui Bogdan Simion la Președinția Consiliului Economic și Social

Document candidatură la Președinția Consiliului Economic și Social

Constituirea noului Plen al CES

Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN
Documente PLEN

Încheierea mandatului CES România la președinția AICESIS și a UCESIF, 2019



AICESIS

AICESIS




UCESIF

UCESIF


Informații utile referitoare la activitatea internațională a CES-urilor și instituțiilor similare pe perioada pandemiei de COVID19

Noul raport al OIM privind politica globală de ocupare a forței de muncă abordează provocările generate de criza Covid-19 și prezintă calea spre speranță și ajutorare pentru milioane de oameni
Un nou raport al OIM, "Revizuirea politicii globale de ocupare a forței de muncă: politicile de ocupare a forței de muncă pentru transformarea structurală incluzivă", examinează provocările actuale și persistente de pe piața muncii și oferă un plan pentru elaborarea unor soluții noi și inovatoare de concepere și punere în aplicare a politicilor atât în timpul crizei actuale, cât și dincolo de ea.
Global Employment Policy Review 2020 [EN]
New ILO report on global employment policy tackles crisis challenges, charts path to hope and relief for millions of people [EN]

Cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii, OIM aduce un omagiu eforturilor depuse de femei pentru crearea unui viitor al egalității și pentru redresarea în urma pandemiei de Covid-19 și organizează pe 8 martie, între 15.00 și 16.30 (Ora Europei Centrale), o sesiune de discuții pe tema impactului actualei pandemii asupra egalității de gen. Printre vorbitori se numără directorul general al OIM, dl Guy Ryder, și premierul Namibiei, dna Saara Kuugongelwa-Amadhila. Înscrierile pentru a urmări această sesiune se pot face accesând linkul: https://www.ilo.org/gender/Events/WCMS_773334/lang--en/index.htm

În virtutea parteneriatului dintre AICESIS și ECOSOC, CES-urile membre ale AICESIS sunt invitate să participe online, în zilele de 7 și 8 aprilie 2021, la Forumul ECOSOC pentru tineri cu tema Redresare sustenabilă și viguroasă în urma pandemiei de Covid-19, care promovează dimensiunile economică, socială și ecologică ale dezvoltării durabile
Înscrierile se pot face accesând link-ul de mai jos până pe 17 martie 2021

Rezoluția Comitetului Economic și Social European referitoare la implicarea societății civile organizate în Planurile naționale de redresare și reziliență, pe baza consultărilor din cele 27 de state membre
Planurile naționale de redresare și reziliență [EN]
Planurile naționale de redresare și reziliență -Anexă [EN]

Declarația Directorului General al OIM cu prilejul Zilei mondiale a justiției sociale
Vizualizați declarația

Departamentul de Guvernanță și Tripartism al Organizației Internaționale a Muncii (OIM)
Departamentul de Guvernanță și Tripartism al Organizației Internaționale a Muncii (OIM) a publicat documentul Decent Work in a Globalized Economy / Le travail décent dans une économie mondialisée, care tratează chestiunea guvernanței lanțurilor de aprovizionare globale și experiențele anumitor țări.

Daca nu vizualizati fisierele Download Adobe AcrobatReader PDF atasate atunci click aici pentru Download Adobe Reader



Daca nu vizualizati fisierele Microsoft Office Word MS Word atasate atunci click aici pentru download Word Viewer


Powered by King Systems® - Web Design | Web Solutions | Web Hosting | Identitate